Alanyas slott, dag 4

Vi åkte till de tre mest kända platserna i Alanya på en dag, den fjärdje dagen i Alanya! Jag tänkte dela upp det och skriva om en plats per inlägg. Jag börjar med en av dem som var Alanyas slott, som vi först åkte till. Det var hur roligt, spännande och vackert som helst. Jag rekomenderar de här platserna för er verkligen! :D

Vår taxichaufför Ali hämtade upp oss från hotellet strax innan tio. Vi hade då bestäm med honom att åka till tre platser under den här dagen bl.a. Alanyas slott, Kale(de andra kommer jag att berätta om i ett annat inlägg, annars blir det för mycket). På vägen dit guidade han oss om slottet. Det är helt klart värt att besöka det här gamla slottet. Även vägen dit är väldigt spännande, man åker ju några kilometer upp för berget! Slottet består även av kilometerlånga murar som slingrar sig upp för berget. Även om man inte tycker om att läsa, se och höra om gamla ruiner så är utsikten över det turkosblå havet mycket fantastisk. På bilderna ovan ser ni vyer över det turkosblå havet, hela Kleopetra stranden, moskén och östra stranden, vyer från Adam Atacagi (näst sista bilden) och murarna.

Födelsedagsfirandet (?)

Kom faktiskt precis på att jag har glömt att skriva om det.
Men det blev inget stort i alla fall, bara med min lilla familj. :) Anledningen var att de flesta inte kunde komma, andra var bortresta o.s.v. Så det kändes onödvängigt att ha ett stort party för bara några personer. Men vem vet...det kanske blir senare. Vi får väl se! ;)

Även om det inte blev av så var det jätte mysigt att fira det med familjen.
Pappa köpte som sagt hem två stycken muffinstårtor, en med vaniljsmak och en med blåbärsmak. Det var faktiskt godare än vad jag hade förväntat mig! Presenterna tänkte jag visa i ett annat inlägg, det var en massa fint också! ;) ♥

Dag 3, i Alanya

Den här dagen bestod av långa promenader på olika intressanta platser. En bra början ju! Först bestämde vi oss att promenera och se vart vägen tar oss. På vägen såg vi en massa fina byggnader, jag tyckte de såg riktigt snygga och fräscha ut, tror även att de var nybyggda. Förutom de två snygga byggnaderna (på bilderna ovan) fanns en massa andra med olika mönster på, det tyckte jag såg väldiiigt snyggt ut, något som jag tidigare har drömt om att byggnader skulle se ut.

Efter en kort stund (som jag tyckte att det kändes, tiden gick väldigt fort!) kom vi fram till en stor fisk, frukt och grönsaksmarknad. Det luktade mycket fisk! Jag och syrran höll för näsan ganska länge faktiskt, haha...men efter en stund tyckte vi det såg pinsamt ut så vi slutade med det! I alla fall...vi köpte några sorters frukter (som ni även ser ovan) som vi njöt av när vi gick tillbaka till hotellet för att vila.

Därefter tog vi taxin till hamnen. Vi kollade på bazarerna en stund och tröttnade därefter...det var varmt och vi blev hungriga. Så vi letade efter en restaurang i närheten som vi sen hittade. Jag provade på en italiensk salami pizza, det var mycket gott!

Efter några timmars vila på hotellet gick vi ut på en promenad igen. Vi bestämde oss för att åka till Damalatas grottan, som vi trodde låg långt från hotellet. Men nej det var det inte! Det låg precis vid stranden. Ja ja...det var roligt att åka dit och titta runt i grottan. Väldigt intressant! Den anses även vara bra för lungorna.

Sist åkte vi på en båttur i det lugna havet. Detta var kanske det roligaste jag varit med om under den här dagen. När båten hade kört iväg satte de på Celine Dions låt "My heart will go on", det var så skönt att titta runt och lyssna till låten, njuta samt se båten köra bort långsammare och långsammare...Men när låten var slut satte de på en turkiskt låt som passade ihop med deras folkdans. Folk började helt plötsligt upp och dansa deras folkdans, kan inte förklara hur roligt det var att titta på! Tyvärr kunde jag inte fotografera detta då, varken båten eller dansen, men video har jag! Det ska jag försöka lägga upp någon gång! :)

18 år idag!!

Idag har jag sovit gott ett par timmar. Pappa väckte mig genom att gratulera min 18 årsdag och sen kom de andra också, jättesött! Idag fyller jag 18 ååååår, haha! :D Nu är jag redo för att fira min födelsedag, men jag vet inte om det kommer bli något födelsedag ännu. Pappa har redan köpt tårtan men vi väntar fortfarande på svar från mina nära och kära. ♥

Nu ska jag börja göra i ordning allt och fixa mig, vi hörs sen, ha en trevlig kväll!

Tack för alla gratulationer, älskar er alla! ♥

YES YES YES!!

Den här låten hörde jag överallt i Turkiet utan att komma på vem som sjunger den. Och efter allt letande så hittade jag den äntligen!!! Ni kan inte förstå hur glad jag blev, wihoooo, hahaha! Den påminner så mycket om Turkiet/Alanya! Yes...

Dag 2, i Alanya

Det här är som sagt den andra dagen (eller igentligen den första) i Alanya. Har inte heller så mycket att säga...det var helt underbart! Jag kunde inte låta bli att vara vaken den natten, kände mig jätte pigg och nyfiken på hur utsikten skulle se ut på dagen. Vet inte hur länge jag höll mig vaken men det sista jag hörde var när imamen ropade efter morgonbönen (eller hur man nu säger), haha. Men det var jätte skönt att få höra på den och somna till det...

Den dagen vaknade jag upp tidigare än någonsin då jag hörde min syster ropa "Mona, vakna! Kom och titta på utsikten!" Det kändes som att bergen var jätte nära, jätte vacker utsikt var det! På frukosten var det massor man kunde välja mellan. Bilden är dock tagen sista dagen då jag provade på den turkiska yoghurten. När vi hade ätit färdigt gick vi upp för att titta runt på hotellet. Superbra, avslappnande, skönt och obeskrivligt...synd att jag inte tog så många bilder på det! Iallafall...den dagen hade Fritidsresor anordnat ett välkomstmöte där man skulle få lite mer information om Alanya och utflykterna m.m. Välkomsmötet var på Blue Star Flower Hotell, ett mycket fint hotell! Sen så åt vi lunch hos en turkisk restaurang, jag åt en turkisk pizza, jättegod! Därefter blev det en långt promenad till stranden. Först så visste vi inte exakt var det låg, men när vi väl kom fram en bit var det inte alls lång från hotellet! Sen så fann vi en jättestor park precis framför stranden med massor av nöjen hela vägen ner till hamnen. Vi satte oss en stund och gick sedan upp för att doppa fötterna tills solnedgången...längtar tillbaka! *snyft!*

Jag hade visst mycket att säga, haha!
Förresten! Jag har även video från buffén, välkomstmötet, stranden m.m. ska jag visa det för er? Lite tveksamt då jag inte är säker på var jag ska bli medlem, YouTube eller något annat? Hmm...Har ni några tips?!

Två av sommarens favoritfrukter

Hallon och nektariner.
Det här är de två frukterna som jag senast har ätit mest utav. Inklusive vattenmelon, olika bär m.m. som jag inte har bilder på ännu. Det är så gott och mumsigt till sommaren, I love it!

Kom precis på hur mycket frukter jag åt i Turkiet. Det var massor! Och gott var det också, såklart! :) Kunde nästan äta bara frukter till middag, vilket jag ibland gjorde...Där fanns även massor av olika sorters fruktträd som man kunde se vart än man gick, det såg så fint ut, tror jag har några bilder på det som jag kan visa er lite senare.

Ja, det var ungefär det jag gjorde då det regnade här i Malmö. Ätit frukter och haft det mysigt hemma framför fönstret, samt haft roligt med min kusin och morbröder som varit här lite då och då. Och vännerna såklart. Hoppas på finare väder med sol och värme så att vi kan gå ut och utnyttja det igen, hehe. ;) Ha det bäst!

Dag 1, i Malmö, Antalya och Alanya

Ja, ni läste rätt. Tre städer på en dag!
Därför ville jag egentligen inte skriva om den här dagen eftersom vi var framme runt tolv eller ett på natten och allting började dagen efter. Men jaja, jag skriver lite iallafall. Har ju även några bilder när vi var uppe i luften som jag kan visa er. Bilderna från Antalya var tyvärr lite missbildade, men det var jätte kul att få se två nya städer samtidigt. Både roligt och spännande!

Antalyas flygplats som vi landade på var hur fin som helst! Vem har sett fontäner mitt på en flygplats? Inte jag iallafall, haha. Och inte bara det utan den var uppbyggd på ett mycket fint sätt. Man kunde njuta av den härliga doften, värmen och folket redan där! Man blev mottagen på ett väldigt positivt sätt som jag tycker är mycket viktigt för att man ska känna sig trygg och lycklig på något sätt.

När vi hade tagit emot våra väskor gick vi vidare till bussarna. Där möttes vi först av de trevliga guiderna från Fritidsresor och sedan av de ännu trevligare busschaufförerna. Redan där fick vi lära oss ett nytt ord, beş, som betyder fem på turkiska. :D

Sweden, I'm back again!

Heeej igen gott folk! Nu är jag tillbaka med glädje, skoj och värme åt er. Har ni haft det bra? Jag har haft det hur bra som helst i Alanya. Det är ett paradisliknande ställe med allt du kan drömma om! Allt från sol, bad och värme, god mat, trevligt folk som alltid får dig att skratta och le, roliga och spännande utflykter, sköna kvällspromenader med livliga stämningar men även lugna för dig som vill koppla av och massor av andra nöjen samt väldigt fina utsikter  som jag har fått njuta utav i hela två veckor! Det här var något som jag hade längtat till! Längtar redan att åka tillbaka dit igen...

Under resans gång har jag såklart också fotograferat! Mer bilder och text om resan kommer senare.